Samochody elektryczne to przyszłość motoryzacji. Możliwości, jakie oferują tego typu pojazdy, są niekiedy iście imponujące. Świetne osiągi i przyspieszenie „do setki” porównywalne są z najszybszymi samochodami, które napędzane są tradycyjnymi paliwami. Czy w parze z osiągami idzie również zasięg samochodów elektrycznych?
Zasięgi samochodów elektrycznych potrafią znacząco różnić się od siebie. Dlaczego tak się dzieje? Czynników wpływających na realny zasięg samochodów elektrycznych jest sporo. Począwszy od technologii, którą wykorzystał dany producent podczas produkcji, aż po takie aspekty jak warunki atmosferyczne. Spore znaczenie ma także prędkość, z jaką się poruszamy. Im szybciej podróżujemy, tym zasięgi samochodów elektrycznych bardziej spadają.
Inną istotną kwestią jest temperatura, a także ukształtowanie terenu, po jakim jeździmy. Jeśli chodzi o temperaturę, to im jest ona niższa, tym baterie montowane w elektrykach tracą na zasięgu. Aspekt podróżowania po płaskim bądź górzystym terenie ma równie spore znacznie. Każda przeszkoda wymagającą zwiększonego wysiłku samochodu powoduje realne straty. Waga pojazdu także bardzo negatywnie wpływa na zasięg aut elektrycznych. Im będzie ona wyższa, tym mniej będziemy mogli przejechać.
Sprawdź również: TOP 5 aut miejskich – małe samochody do pracy i nie tylko
Ile przejedzie samochód elektryczny bez ładowania? Odpowiedź nie jest taka oczywista, jak już wspominaliśmy wcześniej. Elektryk elektrykowi nierówny. Każdy producent, projektując dany pojazd, korzysta z własnych unikatowych technologii, dzięki czemu mogą oni oferować bardzo dobre samochody elektryczne. Zasięg takich pojazdów różni się jednak w poszczególnych modelach. Pojemność baterii to główny czynnik decydujący o tym, ile będziemy w stanie przejechać kilometrów bez konieczności ładowania. Kolejną kwestią jest rodzaj stosowanego napędu. Im bardziej będzie nastawiony na sportowe doznania, tym średni zasięg samochodu elektrycznego będzie niższy.
Wpływ na to, ile możemy faktycznie przejechać będzie zależeć w dużej mierze od tego, jak poruszamy się samochodem na co dzień – czy podróżujemy np. na dłuższych, czy krótszych dystansach. Styl jazdy i sposób eksploatacji elektryka ma bezpośredni wpływ na to, ile zdołamy przejechać kilometrów. Zasięg samochodu elektrycznego na autostradzie będzie zdecydowanie większy, porównując go np. z trasą w górzystym i krętym terenie. Dodatkowo agresywna jazda, charakteryzująca się częstym przyspieszaniem i hamowaniem, prowadzi do zwiększonego zużycia energii zmagazynowanej w akumulatorach.
Kolejna kwestia, która ma wpływ na zasięg i tym samym koszt ładowania samochodu elektrycznego, to odpowiedni i regularny serwis samochodu. Nawet najmniejsze detale mają wpływ na faktyczny zasięg elektryka. W tym momencie można tutaj wspomnieć o tak prozaicznej wydawałoby się kwestii jak optymalny poziom ciśnienia w kołach pojazdu. Jego niewłaściwa wartość może w dużej mierze wpływać na opory toczenia i tym samym na efektywność jazdy. Reasumując, należy odpowiednio często serwisować elektryka, dbać o jego kondycję mechaniczną i stosować taki styl jazdy, który przyczyni się do zwiększenia zasięgu.
Maksymalny zasięg samochodów elektrycznych jest w dużej mierze uzależniony od użytych przez danego producenta rozwiązań podczas produkcji danego modelu pojazdu. W ciągu ostatnich lat technologia baterii litowo-jonowych znacząco się rozwinęła, co pozwoliło na zwiększenie zasięgów tych aut do wartości przekraczających 500, a nawet 700 km na jednym ładowaniu!
Największe koncerny i firmy produkujące baterie do samochodów elektrycznych już teraz pracują nad rewolucyjnymi rozwiązaniami, które wedle zapowiedzi mają zagościć w nowo produkowanych autach w ciągu najbliższych kilku lat. Nowe rozwiązania mają zaowocować zasięgami przekraczającymi 1000 km na jednym ładowaniu, a czas uzupełniania baterii od 10% do 80% ma skrócić się do zaledwie 10 minut!
Sporą część kierowców jak magnes przyciąga pojęcie „samochód elektryczny z największym zasięgiem”. Producenci często jednak podają zbyt optymistyczne i niekiedy mocno zawyżone wartości. W codziennych warunkach to, ile rzeczywiście będziemy mogli pokonać kilometrów na jednym ładowaniu, będzie zależeć od wielu czynników. Niekorzystne warunki atmosferyczne, takie jak niska temperatura, mają realne przełożenie na rzeczywisty zasięg. Do tego należy dodać wspominany również wcześniej styl jazdy i odpowiednią eksploatację, co także ma wpływ na liczbę przejechanych kilometrów. Używanie dodatkowych funkcji pojazdu w postaci ogrzewania lub klimatyzacji czy nawet słuchanie radia w takim samym stopniu oddziałuje na zmniejszenie realnego zasięgu.
Przeczytaj: Szukasz bezpiecznego auta rodzinnego? Sprawdź nasze propozycje
Jaki samochód elektryczny ma największy zasięg albo jaki jest koszt ładowania samochodu elektrycznego? Każdy koncern produkujący tego typu pojazdy chwali się innymi danymi technicznymi. Marki motoryzacyjne z całego świata prześcigają się w podawaniu informacji zawierających m.in. zasięg samochodu elektrycznego, który planują wprowadzić na rynek. Skupmy się jednak na pojazdach już teraz dostępnych na rynku. Jaki elektryk może „pochwalić się” największym zasięgiem na jednym ładowaniu i tym samym pozwoli zaoszczędzić? Samochody elektryczne z największym zasięgiem to m.in.: