Informacje

Opony na każdą porę roku: wynajem i leasing bez zmartwień

Marta Dolna

28 listopada 2024

Opony na każdą porę roku: wynajem i leasing bez zmartwień

Marta Dolna

28 listopada 2024

Nadchodzące przymrozki to znak, że czas pomyśleć o zmianie opon. Dzięki ich odpowiedniemu doborowi zapewniamy sobie bezpieczeństwo na drodze, niezależnie od warunków pogodowych. W SIXT możesz wynająć lub leasingować samochód na zimowym lub całorocznym ogumieniu – wybór należy do Ciebie. W artykule przyglądamy się zaletom i wadom obu rozwiązań oraz przepisom obowiązującym w różnych krajach Europy.

Kiedy czas na wymianę?

Co roku, gdy zbliżają się pierwsze mrozy i pogarszają się warunki na drogach, wzrasta liczba kierowców odwiedzających serwisy wulkanizacyjne. Najlepszy moment na zmianę opon na zimowe to czas, gdy temperatura spada poniżej 7°C i utrzymuje się na takim poziomie przez kilka dni. Zwlekanie może zmniejszyć przyczepność auta i zwiększyć ryzyko kolizji. Przed założeniem zimowego ogumienia warto sprawdzić jego stan – szczególnie głębokość bieżnika i ewentualne uszkodzenia. Wymianę na nowe zaleca się, gdy grubość bieżnika wynosi 4-5 mm, aby zachować ich właściwości i zapewnić maksymalne bezpieczeństwo. Policja może również nałożyć mandat za nadmiernie zużyte opony, dlatego regularna kontrola jest kluczowa dla bezpieczeństwa.

Zimowe vs. całoroczne – co wybrać?

Zimowe i całoroczne opony różnią się przede wszystkim mieszanką gumową, wzorem bieżnika i zastosowaniem. Te pierwsze są stworzone z myślą o niskich temperaturach – ich skład pozwala zachować elastyczność nawet w przypadku dużego mrozu, co zapewnia lepszą przyczepność na śniegu i lodzie. Głębokie rowki i liczne lamele skutecznie odprowadzają wodę i błoto pośniegowe, minimalizując ryzyko poślizgu. Takie rozwiązanie gwarantuje krótszą drogę hamowania i lepszą kontrolę nad pojazdem w trudnych zimowych warunkach, ale wymaga sezonowej wymiany, co wiąże się z dodatkowymi kosztami oraz potrzebą przechowywania drugiego kompletu. Opony całoroczne to kompromis, który dla części kierowców może okazać się dobrą alternatywą. Są zaprojektowane tak, aby dobrze sprawdzać się zarówno w cieplejszych, jak i chłodniejszych warunkach, a wzór bieżnika łączy cechy ogumienia letniego i zimowego. To wygodne rozwiązanie, które eliminuje konieczność sezonowych zmian, co pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, a co za tym idzie stanowi praktyczny wybór, zwłaszcza w umiarkowanych warunkach klimatycznych. Warto jednak pamiętać, że w ekstremalnych sytuacjach, takich jak oblodzone drogi czy głęboki śnieg, osiągi są gorsze niż w przypadku opon zimowych. Wybór między zimowym a całorocznym ogumieniem zależy od stylu jazdy, warunków pogodowych i indywidualnych preferencji. Jeśli często podróżujesz w regionach mało uczęszczanych, trudnodostępnych i  bardziej zaśnieżonych, lepszym wyborem będą te pierwsze. Natomiast w mieście lub w mniej wymagających warunkach to właśnie opony całoroczne mogą lepiej się sprawdzić.

Czytaj także: Kto odpowiada za naprawę samochodu w leasingu?

Co oznaczają symbole?

Zwrócenie uwagi na oznaczenia na oponach może pomóc w doborze odpowiedniego rodzaju:

  • 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake): symbol płatka śniegu na tle góry oznacza homologację zimową. Ogumienie z tym oznaczeniem spełnia wymogi dla sezonu zimowego, dzięki czemu można je użytkować w krajach, gdzie jest ono obowiązkowe.
  • M+S: oznacza błoto i śnieg, sugerując, że ten rodzaj opon jest przystosowany do lekkich warunków zimowych. Mimo to, w wielu krajach symbol ten przestaje być wystarczający i jest wypierany przez oznaczenie 3PMSF.
  • All Season, 4Seasons, All Weather: oznaczenia sugerujące, że ten typ ogumienia jest przeznaczony do jazdy przez cały rok. Część producentów stosuje autorskie oznaczenia, takie jak połączenie symboli słońca i śnieżynki, by wskazać, że mają odpowiednie właściwości do użytku w różnych warunkach.

Przepisy dotyczące opon zimowych w Europie

Podróżując po Europie, należy pamiętać o tym, że przepisy związane z ich użytkowaniem różnią się w zależności od kraju. Oto kilka przykładów:

  • Francja: w 34 górskich departamentach obowiązek używania tych z symbolem 3PMSF lub łańcuchów śniegowych trwa od 1 listopada do 31 marca. Symbol M+S od sezonu zimowego 2024 przestaje być akceptowany w tych regionach.
  • Niemcy: przepisy nakładają wymóg stosowania opon z oznaczeniem 3PMSF w warunkach zimowych. Choć nie ma ustalonego sezonu, kierowcy są zobowiązani do jazdy na zimowym ogumieniu w odpowiednich warunkach pogodowych. Łańcuchy śniegowe nie zwalniają z tego obowiązku.
  • Szwecja: od 1 grudnia 2024 r. do 31 marca wymagane są te z homologacją 3PMSF. Symbol M+S nie jest już wystarczający jako oznaczenie opon zimowych.
  • Włochy: opony zimowe lub łańcuchy śniegowe są obowiązkowe od 15 listopada do 15 kwietnia na wyznaczonych drogach, głównie w górskich regionach i na autostradach. W Dolinie Aosty wymóg ten zaczyna się już 15 października.
  • Austria: w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia zimowe ogumienie lub łańcuchy muszą być stosowane na zaśnieżonych drogach, a minimalna głębokość bieżnika wynosi 4 mm.
  • Hiszpania: obowiązek stosowania opon zimowych lub łańcuchów śniegowych występuje jedynie na wybranych drogach, które są odpowiednio oznaczone.

Sprawdź: Jesień na drogach: elastyczny wynajem aut na każde warunki


SIXT DriveSmart to rozwiązanie, które łączy wygodę z pełną elastycznością. Niezależnie od tego, jakie ogumienie preferujesz – zimowe czy całoroczne – nasza oferta długoterminowego wynajmu lub leasingu dopasowuje się do Twoich potrzeb. Przekonaj się, dlaczego zaufały nam miliony kierowców na całym świecie. 

Zobacz również

Potrzebujesz pomocy?

Chętnie odpowiemy na wszystkie pytania

Zachęcamy również do zapoznania się z najczęściej zadawanymi pytaniami